HJK:lle taas kultaa
Helsingin Jalkapalloklubin ja Intohimotoimisto Cassiuksen kampanja ”MISSION IMPOSSIBLE – HJK nostaa suomalaista jalkapallokulttuuria” palkittiin kultaisella Effiellä Effie Awards Finland 2013 -kilpailussa. Effie Awards on yksi maailman arvostetuimmista markkinoinnin tuloksellisuutta mittaavista kilpailuista, jonka järjestää Suomessa Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry. Töiden arviointikriteerinä ovat kampanjan haasteellisuus, ideoiden toimivuus, tulokset ja mitattavuus sekä luova toteutus.
– HJK asetti erittäin kovat tavoitteet pitkään paikoillaan polkeneille katsojamäärille ja kausikorttimyynnille. Hiljainen talvikausi hyödynnettiin ennennäkemättömällä tavalla ja tulokset olivat vakuuttavat: kausikorttimyynti kasvoi 25 prosenttia ja katsojamäärät 36 prosenttia. Lipputulot ovat kasvaneet lähes samassa suhteessa katsojamäärien kanssa, sanoo tuomariston puheenjohtaja ja Omnicom Media Group Finlandin toimitusjohtaja Antti Järvinen.
– Markkinoinnin kentällä ei jaeta säälipisteitä. Urheilulla pitää olla ihan samat mittarit kuin perinteikkäillä bränditaloilla, palveluilla ja kulutustavaroilla. Tästä palkinnosta olemme erityisen ylpeitä, sillä taakse jäi monia kovia osaajia, painottaa HJK:n markkinointijohtaja Sari Mikkonen-Mannila.
Finaaliin pääsi 18 kampanjaa. Kultaisen Effie-palkinnon sai HJK:n lisäksi Huonekaluketju Vepsäläisen ”Nousukausirahoitus”. Hopeiset Effiet saivat Vepsäläinen, Hartwall, Snellman, If ja Sinebrychoff. Pronssia sai Kokkikartano. Grand Effietä ei tänä vuonna jaettu.
Effie-tuomaristoon kuului 22 jäsentä, jotka edustivat mainostajia, mainosalaa ja alan oppilaitoksia. Tuomarit arvioivat markkinointikampanjoiden tuloksellisuutta.
Aikaisemmat Effie-voittajat ja töiden esittelyt löytyvät sivulta: effie.fi.