Harjoittelijana HJK:n Kansallisen Liigan joukkueessa  

HJK Naiset sai viime kesäksi harjoittelijan Emmi Kuusiston, joka työskenteli joukkueen viestinnän ja markkinoinnin parissa. 

Joukkueen näkyvyyden edistämisessä tärkeässä roolissa ovat harjoittelijat. Harjoittelijat tuovat mukanaan tuoreita näkökulmia sekä uusia ideoita, ja samalla he saavat arvokasta käytännön kokemusta urheiluseurassa. 

Emmi Kuusisto työskenteli markkinoinnin ja viestinnän harjoittelijana kaudella 2024.  Harjoittelujakso alkoi kesäkuun alussa ja jatkoin elokuun loppuun saakka.  

– Harjoitteluni aikana pääsin osallistumaan monipuolisesti viestinnän ja markkinoinnin eri tehtäviin, muun muassa sisällöntuotantoon ja tapahtumamarkkinointiin, Kuusisto kertoo. 

– Työtehtäviini kuului graafinen suunnittelu, markkinointimateriaalien valmistelu sekä artikkeleiden ja tiedotteiden kirjoittaminen, Kuusisto lisää. 

HJK:ssa harjoittelijat pääsevät kuitenkin myös vaikuttamaan omaan työnkuvaansa. 

– Halusin itse keskittyä visuaaliseen sisällöntuotantoon hyödyntäen Adoben eri ohjelmistoja, ja sain työyhteisöltäni paljon tukea tähän, Kuusisto sanoo. 

– Työ oli itselleni myös erittäin merkityksellistä, sillä tehtäväni kautta pääsin työskentelemään naisten jalkapallon näkyvyyden ja tasa-arvon edistämisen parissa, Kuusisto toteaa. 

1. Mikä on ollut ikimuistoisin hetkesi harjoittelusi aikana HJK:lla? 

Ikimuistoisia hetkiä ovat ehdottomasti olleet ottelutapahtumat ja niiden järjestäminen – pääsin näkemään, miten koko työyhteisö tekee yhteistyötä onnistuneen tapahtuman saavuttamiseksi. Etenkin HJK:n viestinnän osalta on tehty paljon työtä yleisömäärien kasvattamiseksi, joten oli antoisaa nähdä, miten tiimimme panostukset näkyivät suoraan yleisömäärissä ja faneilta saadussa palautteessa. Lisäksi oman työn konkreettinen vaikutus, kuten mainos Helsingin eri näytöillä ja onnistuneet sosiaalisen median kampanjat, jäivät mieleen.  

2. Miten harjoittelu HJK:lla on kehittänyt ammattitaitoasi markkinoinnin ja viestinnän alalla? 

Harjoittelu vahvisti kykyäni suunnitella ja toteuttaa monipuolista markkinointiviestintää sekä strategisesti että käytännössä. Opin hallitsemaan sosiaalisen median kanavia ammattimaisesti ja hyödyntämään dataa kohderyhmän analysoinnissa. Myös visuaalinen suunnittelu, videoeditointi ja mainontaan liittyvä työ, kuten markkinointikampanjoiden toteuttaminen, kehittivät teknistä ja strategista osaamistani. Lisäksi pääsin soveltamaan markkinoinnin teoreettista tietämystäni käytännössä ja yhdistämään sitä urheilumaailmaan.  

3. Millaisia haasteita kohtasit harjoittelusi aikana ja miten ne ratkaistiin? 

Harjoittelun aikana en kohdannut merkittäviä haasteita, mutta ajoittain työpöydälleni kertyi useita projekteja samanaikaisesti. Tämä edellytti hyvää ajanhallintaa sekä kykyä priorisoida tehtäviä tehokkaasti. Yhdessä työkavereiden kanssa pystyimme kuitenkin järjestämään työt tärkeysjärjestykseen, jotta kiireellisimmät tehtävät saatiin hoidettua aikataulussa.

4. Miten HJK:lla työskentely erosi muista aiemmista kokemuksistasi markkinoinnin ja viestinnän alalla? 

HJK:lla työskentely oli ainutlaatuista, sillä pääsin mukaan nuoren yrityksen kasvuprosessiin ja näkemään käytännössä, miten viestintää lähdetään suunnittelemaan. Toisin kuin hieman isommissa organisaatioissa, täällä minulla oli paljon vapautta muokata omaa rooliani ja tuoda omaa asiantuntemustani esille. Lisäksi yhteistyö eri taustoista tulevien ammattilaisten kanssa toi uudenlaista näkökulmaa markkinointiin ja viestintään. Urheilumaailmassa työ oli myös hyvin tapahtumapainotteista, ja sosiaalisen median merkitys reaaliaikaisessa viestinnässä korostui entisestään. 

5. Miten uskot, että harjoittelusi HJK:lla vaikuttaa tulevaisuuden urapolkuusi? 

Harjoittelu antoi arvokasta käytännön kokemusta markkinoinnista ja opetti taitoja, joita tulen varmasti hyödyntämään myöhemmin urallani. Nuoressa yrityksessä työskenteleminen mahdollistaa myös vastuun saamisen, jolloin harjoittelussa pääsee osallistumaan monipuolisiin työtehtäviin. Tämä entuudestaan kehittää arvokkaita työelämätaitoja, kuten itseohjautuvuutta sekä sopeutumis- ja paineensietokykyä. 

6. Mitä neuvoja antaisit tuleville HJK:n markkinoinnin ja viestinnän harjoittelijoille? 

Ole aloitteellinen ja uskalla ehdottaa uusia ideoita – tässä roolissa pääsee oikeasti vaikuttamaan! Valmistaudu myös työskentelemään nopeasti muuttuvissa tilanteissa ja tapahtumien keskellä. Ennakkosuunnittelu helpottaa kiireisiä hetkiä, mutta joustavuutta ja luovaa ajattelua tarvitaan silti jatkuvasti. HJK:lla harjoittelijat saavat paljon vastuuta, joten tästä mahdollisuudesta kannattaa ottaa kaikki irti!

Hae mukaan! 
 
HJK Trainee -jakson harjoittelijahaku on auki! HJK Naiset etsivät harjoittelijoita nimenomaan viestinnän ja markkinoinnin pariin. Urheiluseuran sesonkimaisen työn vuoksi harjoittelut räätälöidään projektien tarpeen mukaan. Harjoittelun kesto on vähintään kolme kuukautta. HJK Trainee -ohjelma on tarkoitettu kaikille täysi-ikäisille ammattikoulujen ja korkeakoulujen opiskelijoille, jotka haluavat hypätä urheilumaailman sykkeeseen. 
 
Lue lisää ja hae HJK Traineeksi tästä