HJK kehittää toimintaansa satsaamalla asiakasanalyysiin

HJK
on koko Suomen joukkue, paljastaa asiakasanalyysi, jota on ryhdytty
tällä kaudella tekemään systemaattisesti sekä ottelussa kävijöitä että
sosiaalisen median seuraajia tutkimalla. HJK:n asiakkaat painottuvat hyvätuloisiin, keskimääräistä paremmin koulutettuihin ja 18-39 –vuotiaisiin. Myös opiskelijat korostuvat.

 

HJK:n tutkimusyhteistyökumppanian on Andumus Oy,
jonka kanssa ollaan käyty huolella läpi perinteiset Lippupalvelun ja
Googlen analyysit ja aloitettu aivan uudenlaista tietoa antavasosiaaalisen median seuranta. Sillä saadaan tietoa kannattajien elämänpiiristä ja verkostoista. Tietopankki on iso ja kasvaa koko ajan – facebook-faneja on yli 22 000, twitterissä yli 4 000 ja HJK.fi:ssä yli 400 000 kävijää vuodessa.

 

HJK:n
Veikkausliigan peleissä käyvät toki eniten pääkaupunkiseudulla asuvat,
mutta kesän europelejä tullaan katsomaan ympäri Suomea. Erityisen paljon
HJK:n seuraajia verkossa löytyy Tampereelta ja Porista, perinteisistä
jääkiekkokaupungeista.

”Eri analyysitapoja yhdistämällä ja erityisesti sosiaalista mediaa analysoimalla saamme tietoa kannattajien tarpeista ja kiinnostuksen kohteista. Se on olennaista toimintamme kehittämiseksi”, toteaa HJK:n markkinointijohtaja Sari Mikkonen-Mannila. ”Uudenlainen vuoropuhelu fanien kanssa tuo HJK:lle arvokasta tietoa ja suuntaviivoja toiminnan tukemiseksi. Tulevaisuudessa saadaan nopeammin ja tehokkaammin vastauksia moniin kysymyksiin, kuten minkälaisia palveluita halutaan otteluiden aikana tai mitä eroa on Veikkausliigan tai euro-otteluiden katsojissa? Miten kannattaa kehittää HJK TV -palvelua tai millaisia fanituotteita halutaan myyntiin?

”Andumus auttaa
HJK:ta yhdistämään sähköisen ja sosiaalisen median perinteiseen
vuoropuheluun fanien ja kannattajien kanssa. Onkin hienoa nähdä, miten
pystymme muuttamaan tiedon käytäntöön ja kehittämään toimintaa ja
palveluita sen avulla”, painottaa Andumus Oy:n toimitusjohtaja Pekka Bäck.