Vastuullisuus osana yhteistyökumppanuutta – Sinebrychoff
Klubin tavoin myös Sinebrychoff pyrkii kaikin keinoin pienentämään hiilijalanjälkeään toiminnassaan.
Jalkapallo luo suuria elämyksiä ja kokoaa ihmisiä yhteen. HJK ja Pohjoismaiden vanhin panimo, 1819 perustettu Sinebrychoff ovat vuodesta 2015 alkaen kehittäneet ottelutapahtumista sosiaalisempia satsaamalla anniskelutilojen viihtyvyyteen sekä erilaisten promootioiden ja tapahtumien avulla.
HJK:n kumppanuusvalintoja ohjaa ympäristövastuullinen arvomaailma, ja Sinebrychoff on osana Carlsberg-konsernia sitoutunut emoyhtiönsä kestävän kehityksen strategiaan, jonka tavoitteena on vähentää hiilijalanjälkeä, vedenkäyttöä, vastuutonta juomista ja työtapaturmia.
Sinebrychoff on jatkuvasti pyrkinyt pienentämään hiilijalanjälkeään tuotannossaan. Kun muutoksia tehdään suurten volyymien tuotteissa, pienilläkin innovaatioilla on suuri merkitys.
Juomia valmistetaan aiempaa vesipihimmällä tekniikalla, ja vuonna 2016 asennettu lämmön talteenottolaitteisto on vähentänyt hiilidioksidipäästöjä merkittävästi. Panimo on siirtynyt yhä enenevässä määrin kierrätetyn ja biopohjaisen muovin käyttöön. Vuonna 2017 se pienensi pullojensa kokoa muotoilemalla ne uudestaan, myös korkit suunniteltiin kevyemmiksi. Tehdyillä toimenpiteillä saatiin markkinoille tuodun muovin määrää pienennettyä huomattavasti. Tänä vuonna on puolen litran Bonaqua-pulloissa siirrytty täysin kierrätysmuovista valmistettuun materiaaliin.
HJK:n strategia yhteistyökumppaneidensa valinnoissa näkyy myös yritysten tuotteiden ja palvelujen nivoutumisessa Bolt Arenan tapahtumissa, joissa Sinebrychoffin juomia voi nauttia Kotkamillsin valmistamista ympäristöystävällisistä kertakäyttömukeista, jotka päätyvät Remeon jätteidenhuoltojärjestelmän kautta uudelleenkiertoon.