Atte Lehtonen vahvistaa HJK:n viestintätiimiä

Atte Lehtonen aloitti kesäkuussa Veikkausliiga-joukkueen tiedottajana sekä sisällöntuottajana. HJK:n viestintää tehdään tiimityönä.

HPS:ssä pitkään mediavastaavana sekä Kansallisen Liigan joukkueen tiedottajana työskennellyt Atte Lehtonen aloitti kesäkuussa tiedottajan ja sisällöntuottajan työt HJK:n Veikkausliiga-joukkueessa.

– Klubissa ollaan suomalaisen futiksen ravintoketjun huipulla, eikä kunnianhimoisempaa paikkaa tehdä urheiluviestintää Suomessa ole, joten luonnollisesti olen todella innoissani. Henkilökohtaisesti itselleni tämä on iso askel eteenpäin, ja haluan tehdä HJK:n arvoista viestintää yhdessä muun tiimin kanssa. HPS:n suuntaan haluan välittää erityiskiitokset luottamuksesta viimeisen vuosikymmenen ajalta, sillä siellä olen saanut vapaasti toteuttaa itseäni ja kehittyä tekijänä. Nyt on aika ulosmitata opittuja taitoja uudella tasolla, Lehtonen kertoo.

Lehtosella on kokemusta myös median puolelta hänen työskenneltyään usean vuoden ajan Iltalehden toimittajana.

– Olen katsonut mediakenttää pöydän molemmilta puolilta, ja tunnen hyvin mediatalojen toimintatavat. Osaan siis ajatella, miltä viesti näyttää ulkopuolisen silmin.

Lehtonen liittyi Klubin viestintätiimiin HJK:n pitkäaikaisen yhteistyökumppanin Bolt.Worksin alaisuudessa. Lehtosen työnkuva liittyy oleellisesti Veikkausliiga-joukkueesta viestimiseen. Viestintä- ja markkinointijohtaja Juho Hirvonen vastaa HJK:n viestinnän kokonaisuudesta sekä kaupallisen puolen viestinnästä. 

– Meillä on ollut HJK:n viestinnässä omana aikanani erinomaisia tekijöitä, joiden myötä rima on nostettu korkealle tekemisen suhteen. Onkin ensiarvoisen tärkeää, että olemme löytäneet oikeat henkilöt jatkamaan esimerkiksi Jupe Väreen ja Pekka Mäntylän työtä. Eri ostopalveluiden avulla olemme rakentaneet kokonaisuuden, joka tukee perustekemistämme, emmekä ole yhden tekijän varassa jollain osa-alueella, Hirvonen sanoo.    

Hirvonen tuntee Lehtosen pidemmän ajan takaa. 

– Olin aikanaan tuomassa Attea Hopsiin töihin, ja nyt aukesi tilaisuus napata Atte Klubiin. Olen erittäin iloinen siitä, että saimme Aten vahvistamaan viestintätiimiämme. Yhteistyö Aten kanssa on luontevaa ja tiedän tarkalleen, mitä Atte pystyy tuomaan pöytään. 

HJK:n entinen AD-tuottaja Jupe Väre siirtyi keväällä Solidsportin puolelle työskentelemään muun muassa HJK TV:n matsilähetysten parissa. HJK:n ja Solidsportin yhteistyö tiivistyi ja avasi HJK:lle resursseja muihin viestinnällisiin tehtäviin. 

– Iso kiitos koko seuran puolesta Jupelle pitkästä Klubi-taipaleesta, Hirvonen kiittää.

HJK:n viestintää tehdään vahvasti ostopalvelujen tiimityönä. Veikkausliiga-joukkueen valokuvauksesta on vastannut jo usean vuoden ajan keikkatyöläisenä Riku Laukkanen. Lisäksi koko seuran freelancer-valokuvaajana on työskennellyt Mira Lönnqvist, joka on kuvannut miesten puolella muun muassa HJK Klubi 04:n otteluita. Lönnqvist kuvaa myös Kansallisen Liigan joukkuetta ja auttaa junioripuolella. 

Lisäksi sisällöntuotannossa tukea antaa oman yrityksensä kautta Eemil Kari, joka tuottaa video- ja kuvasisältöjä. Esimerkiksi pelaajajulkistukset ovat vahvasti Karin käsialaa. Kari aloitti HJK:ssa viestinnän harjoittelijana ja on jatkanut sen jälkeen keikkatyöläisenä roolin kasvaessa vuosi vuodelta. Kattava harjoitteluohjelma onkin tärkeä osa HJK:n viestintätiimiä.

– Haluamme tarjota alasta kiinnostuneille opiskelijoille paikan, jossa pääsee tekemään ja näkemään työnsä tulokset. Meillä on ollut suoraan sanottuna loistavia harjoittelijoita, joista moni on myöhemmin jatkanut erilaisissa freelancer-rooleissa Klubin viestinnässä. On ollut myös ilo huomata, että meidän harjoittelijamme ovat löytäneet töitä muista seuroista, kuten esimerkiksi Juuso Elolan ja Jesse Peltomaan kohdalla on käynyt. Uskon vahvasti, että meillä Klubissa on maan paras harjoittelupaikka urheiluseuran viestintään ja markkinointiin liittyvissä työtehtävissä.

Lisäksi HJK:n sisällöntuotantoa tukevat Kohti Matsia -videotuotannoista vastaava Proof Media sekä Explore Visuals, joka avustaa Klubin ottelutapahtuman visuaalisissa elementeissä, kuten led-seinän ja screenin ohjaamisessa.

– HJK:n viestintä on kokonaisuus, jonka tärkeimmät tehtävät ovat viestiä seurasta ja joukkueen arjesta kiinnostavalla tavalla sekä tuoda kumppanimme vahvasti esiin osana meidän ydinviestintää ja vastuullisuustyötämme. Se vaatii tietysti osaavia tekijöitä, ja uskon, että meillä on tällä hetkellä kasassa erinomainen tiimi, Hirvonen toteaa.