HJK panostaa omaan tv-kanavaansa
HJK panostaa jatkossa yhä vahvemmin oman tv-kanavansa tarjonnan ja laadun parantamiseen. HJK TV aloitti kesällä 2013 suorat lähetykset Klubin koti- ja vierasotteluista, ja on ottanut siitä asti askelia varmistaakseen katsojille laadukkaan tv-tuotannon kaikista otteluistaan. Tänä keväänä HJK on investoinut laitteistonsa uusimiseen, joka mahdollistaa itse tuotetun monikameratuotannon otteluista ja tuonut lähetyksiin uudistuksia selostuksesta tauko-ohjelmaan. HJK:lle on ensiarvoisen tärkeää, että kannattajat pääsevät seuraamaan Klubin otteita, olivat sitten kiinni työtehtävissä, kipeänä sängyn pohjalla tai lomamatkalla toisella puolella maapalloa.
- Veikkausliigalla ei ikävä kyllä ole tv-sopimusta. VeikkausTV on hieno asia, mutta näyttää kauden aikana vain 50 peliä. Me haluamme palvella kannattajiamme ja yhteistyökumppanejamme, joten olemme tänä keväänä tehneet ison investoinnin uusiin laitteisiin. Käytössämme on nyt jo kolme kameraa, selostukset, hidastukset ja grafiikat. Olemme aloittaneet yhteistyön Heo Median kanssa ja löytäneet lahjakkaita nuoria oppimaan ja kehittämään kanavaa kanssamme, sanoo varatoimitusjohtaja Kari Haapiainen.
Samalla palvellaan tietenkin myös vastustajan kannattajia, jotka pääsevät seuraamaan oman joukkueensa edesottamuksia myös vieraskentällä. HJK:lle näkyvyyden parantaminen ja mahdollisuus seurata pelejä mahdollisimman monipuolisesti on tärkeä osa katsojien sitouttamista Klubiin.
- Meillä on valmius ja halu lähettää myös vieraspelimme, mutta tarvitsemme siihen aina luvan kotijoukkueelta. Osa ei tähän ole suostunut. Meidän näkemyksemme mukaan näkyvyys on lajille pelkästään hyvä asia ja samalla tietenkin myös vastustajamme sponsorit saavat lisänäkyvyyttä. Me annamme mielellämme streamata meidän ottelumme, jos saamme itse tehdä lähetyksen vierasotteluistamme. Silloin molemmat seurat voivat palvella katsojia, jatkoi Haapiainen.
Myös itse peli hyötyy laadukkaista tallenteista. Uusien kameroiden avulla HJK voi tuottaa joukkueen valmennukselle monipuolisempaa ja tarpeita paremmin vastaavaa kuvaa. Investoinneista on päätetty myös urheilullisten syiden vuoksi.
Usein pelätään laadukkaiden tv-tuotantojen karkoittavan katsojia stadionilta kotisohville. Yleisesti eurooppalaisessa jalkapallossa kehitys on kuitenkin ollut päinvastaista, ja lähetysten parantuessa ja lisääntyessä ovat myös katsomot täyttyneet.
- HJK haluaa olla tässäkin asiassa edelläkävijä. Lähdimme ensimmäisinä kehittämään voimakkaasti sosiaalista mediaamme ja tämä on seuraava askel. Oman tv-kanavan kehittäminen on markkinointistrategiassamme tärkein panostuskohde ja tulemme hyödyntämään uusia mahdollisuuksiamme täysin uudenlaisilla tavoilla, korostaa markkinointijohtaja Sari Mikkonen-Mannila.
Korjaus: yhteistyöoppilaitos on Heo Media, ei Laajasalon opisto, kuten aiemmin kirjoitimme.