Kysy Klubilta – Klubi vastaa
Kiitos kannattajille aktiivisuudesta! Saimme tukun hyviä kysymyksiä pohdittavaksemme. Tässä vastaukset.
Kysymys:
Tärkein ensin, onko itäkatsomon piippuhyllylle mahdollista saada pari myyntipiste ja anniskelualue, jossa voisi seisten katsoa peliä ja hörppiä virvokkeita.
HJK:
Aiemmin 2015 sinne kaksi pistettä rakennettiin mutta eivät silloin ottaneet tuulta alle. Ehkä aika nyt parempi ja käydään uudestaan ravintoloitsijan kanssa tämä läpi.
Kysymys:
Kuinka monesta ulkomaille lähteneestä pelaajasta Klubilla on mahdollisuus saada jatkosiirtoprosentteja?
HJK:
HJK:lla on tällä hetkellä mahdollisuus saada erilaisia kompensaatioprosentteja 14 pelaajasta.
Kysymys:
Miten päätös viiden tähden käytöstä syntyi, missä foorumissa asia päätettiin?
HJK:
Viestintätiimi esitteli HJK ry ja HJK Oy hallituksille perustellun ajatuksen, että seuran arvojen mukaisesti kaikki seuran saavutukset olisi ensimmäisenä maailmassa huomioitava ja käydä keskustelua, mitä tämä tarkoittaa.
Kysymys:
Minkälainen merkitys fanituotteiden myynnillä on nyt ja tulevaisuudessa seuran talouden kannalta?
HJK:
Taloudellisesti Suomessa kukaan ei ole vielä onnistunut tekemään siitä merkittävää kivijalkaa, mutta fanituotteet ovat ennen kaikkea seuran näkyvyydelle, brändille ja yhteisöllisyydelle tärkeä asia. HJK:n liikevaihdosta fanimyynti on noin 1% ja siihen on käytetty kohtuullisen paljon aikaa. 2021 fanimyynti on tarkoitus uusia kokonaan ja siitä tiedotetaan ennen kauden alkua.
Kysymys:
Mikä stadionin pohjoispäädyn suunniteltujen muutosten tilanne on?
HJK:
Pohjoispääty -hanke pantiin koronan ja sen tuoman epäselvän tulevaisuuden näkymän takia toistaiseksi jäihin. Kun maailma normalisoituu, arvioidaan tilanne rakentamisesta uudelleen.
Kysymys:
Minkälaisia harjoitteluolusehteisiin ja halleihin liittyviä suunnitelmia seuralla on?
HJK:
2009 seuralla ei ollut yhtään omaa olosuhdetta. Nyt hallinnoimme stadionyhtiötä, meillä 2 hallia ja 5 tekonurmikenttää, joihin on investoitu erittäin merkittävästi. Silti meillä on seuran vahvan kasvun takia edelleen tarvetta enemmän ja paremmille olosuhteille. Tarkoituksena on investoida täysimittaiseen halliin ja jos löydämme tarkoituksenmukaisen kehityskohteen esim. akatemiaharjoitteluun, siinä olisi seurayhteisön kannalta hyvä investointikohde.
Kysymys:
Minkälaisessa tilanteessa HJK saattaisi järjestestää osakeannin?
HJK:
Vaikka seura on täysin markkinaehtoinen, on se nyt haastavassakin maailman tilanteessa vakavarainen ja taloudellisesti kestävällä pohjalla. Tällaista ei ole näköpiirissä, mutta yleisellä tasolla osakeantia työkaluna voisi käyttää johonkin erityiseen tarpeeseen kuten muissakin yrityksissä.
Kysymys:
Miksi kannattajatuotteita ei pysty ostamaan, vaikka mainostetaan tuotteita?
HJK:
Olemassa olevaan kannattajatuotekauppaan on tulossa muutoksia tänä vuonna. Kerromme asiasta lisää piakkoin.
Kysymys:
Miksi pelaajien ja valmentajien haastatteluja tehdään niin vähän?
HJK:
Olemme saaneet palautetta ja toiveita liittyen HJK:n sisältötekemiseen. Pelaaja- ja valmentajahaastattelut ovat olleet toivomuslistan kärjessä ja pyrimme vastaamaan huutoon jatkossa.
Kysymys:
Miksi pelaajien tilanteista ja lähdöistä viestitään vuodesta toiseen puutteellisesti?
HJK:
Ikävä kuulla, että asia koetaan näin. Pyrimme parantamaan myös tällä osa-alueella.
Kysymys:
Mitä toimenpiteitä tehtiin edellisen ”kysy klubilta”- hässäkän jäljiltä?
HJK:
Käytännössä kaikki konkreettiset ehdotukset punnitaan seurayhteisön palavereissa ja fanien edustajien kanssa yhteisessä whatsapp -ryhmässä näitä pallotellaan vuoden ympäri. Se on selvää, että niiden toteutus ja niistä viestintä pitää mennä monesti paremmin jatkossa. Mutta muutamana nostona Klubipäädyn rakennusprojekti oli yksi mittavimmista investoinneista infraan mitä on tehty, Klubipäädyn etkot olivat seuran puolelta VIP -etkojen kokonainen panostus 2020 -kauteen ja Mun Klubi -hanke mittava panostus junnujoukkueiden ja seurayhteisön yhteisöllisyyden eteen.
Kysymys:
Kuka näihin kysymyksiin vastaa ja miksi juuri hän on oikea henkilö vastaamaan?
HJK:
Kysymyksiin ottaa kantaa seuran operatiivinen johto yhdessä viestintätiimin kanssa.
Kysymys:
Miksi seura esittää ”kiinnostusta” kannattajia kohtaan vasta kun on pakko?
HJK:
Kukaan seurayhteisössä ei ainakaan ajattele tai toimii noin, mutta toki toteutus ja niistä viestintä ei selkeästi aina ole vastannut fanien odotuksia.
Kysymys:
Miksi someen ei panosteta, vaan yksittäiset henkilöt postailee omia videoitaan?
HJK:
Haemme tähän asiaan uusia ratkaisuja paraikaa.
Kysymys:
Miksi tuotevalikoimaa ei päivitetä ollenkaan ja miksi tuotteiden suunnitteluun ei osallisteta kannattajia?
HJK:
Tullaan päivittämään ja tullaan osallistamaan.
Kysymys:
Miksi seuran viestintä on epäjohdonmukaista vuodesta toiseen?
HJK:
Tähän tarvittaisiin ehkä täsmentävä vastakysymys, mutta otamme palautteen vastaan ja tarkastelemme viestintämme johdonmukaisuutta kriittisesti.
Kysymys:
Miksi kausareiden myynnin aloitus venyi vuodenvaihteeseen asti ja silti ulos tuli täysin keskeneräinen oma lipunmyyntisivusto. Milloin on tulossa Klubien Klubi-korttilaisille lisätietoa tulevan kauden korteista ym.?
HJK:
Viime vuonna päätimme massiivisesti investoinnista lipunmyyntijärjestelmän ja koko yhteisön järjestelmän kehittämiseksi meidän jäsenien ja asiakkaiden tarpeita paremmin vastaavaksi, ja se on nyt ollut work-in-progress ja työstäminen jatkuu joka päivä. Oli huonoa arviointikykyä olla viestimättä tästä tulevasta muutoksesta ja erityisesti sen aikataulusta.
Kysymys:
Onko katsomoiden taukopalveluihin tulossa parannuksia? Kaljan hinta on aivan käsittämätön ja ainakin itäkatsomoon on turha tulla nälkäisenä peliin, sillä mitään syötävää, edes ylihintaista sellaista, ei ole tarjolla. Viime kaudella vaihtoehdot olivat nakkimuki ja hot dog…
HJK:
Tätä keskustelua käydään jatkuvasti ravintoloitsijan kanssa ja ymmärtääksemme hintataso on samanlainen kuin vastaavissa ykkösurheiluareenoissa ja tuoteportfolio on valittu kysynnän mukaan.
Kysymys:
Miksi seuran viestintä ontuu ja onko siihen tarkoitus panostaa/palkata lisää ihmisiä? Esimerkiksi kausikorttifarssi olisi ollut helpompi sulattaa, jos seura olisi esim. ilmoittanut hyvissä ajoin, että lipunmyyntijärjestelmää uudistetaan ja kausikortit tulevat myyntiin myöhemmin.
HJK:
Kaupallista tiimiä on kyllä kasvatettu, ja se on tällä hetkellä ollut 6-7 henkilöä. Roolitukset ja painotukset viestinnän, myynnin, lipunmyynnin ja viestinnän eri alueiden osalta on koko ajan tarkastelussa, ja varmasti pystymme tässä palvelemaan asiakkaiden tarpeita jatkossa paremmin.
Kysymys:
Onko HJK Insighteille luvassa jatkoa?
HJK:
Ei suoraan, mutta jotakin saman tyyppistä kyllä
Kysymys:
Tilanne mobiilisovelluksen kanssa ja aiotaanko sitä kehittää?
HJK:
Mobiilisovellus ei ole tällä hetkellä toiminnassa.
Kysymys:
Siirrytäänkö Jätkäsaareen harjoittelemaan ja pelaamaan treeniottelut, vai pysyykö Tali talviharjoittelupaikkana?
HJK:
Talvihallipelien osalta jatkossa vaihtoehdot tulevat olemaan Pallokenttä 6, kun uusi halli rakentuu, Talin halli tai Jätkäsaari. Mitään yhtä vaihtoehtoa ei tällä hetkellä ole, vaan riippuu paljon talven laadusta, valmennustiimistä ja olosuhteiden saatavuudesta.
Kysymys:
Selkeys ja johdonmukaisuus kolme vs. viisi tähteä?
HJK:
Viisi tähteä edustaa koko seurayhteisöä. Miesten pelipaidassa on kolme tähteä ja naisten pelipaidassa on kaksi tähteä.
Kysymys:
Miksi Meriluoto ei saanut näyttöpaikkoja harkkamatseissa?
HJK:
Valmennus ja urheilujohto valitsevat kullekin joukkueelle ja pelaajan uralle aina tarkoituksenmukaisimmat vaihtoehdot, ja käyvät tätä työtä yhdessä pelaajien kanssa läpi viikoittain.
Kysymys:
Kahvio 04:n peleihin? Kaljamyyntiä myös, mutta onko liikaa pyydetty?
HJK:
HJK Klubi 04:n pelien palveluita on koko ajan kartoitettu, koska siinä on hyvin monta muuttujaa. Riippuen pandemia tilanteessa tarkoituksena on löytää tähän ratkaisu tälle vuodelle.
Kysymys:
Miksi eurokauden alla Rade päästettiin Saludoilla pois?
HJK:
Olemme todella iloisia, että saimme Raden tänne ja että hän pääsi sovitusti eteenpäin, HJK on ylivoimaisesti Suomen paras saamaan pelaajia eteenpäin urallaan, ja se usein myös syy miksi haluavat tänne tulla.
Kysymys:
Onko sometoimintaan mahdollista saada tasonnosto?
HJK:
Yritämme parantaa sometoimintaa.
Kysymys:
Mitä fanit merkitsevät Klubille?
HJK:
Fanit ovat se tärkeä tunne ja tunnelma erityisesti ottelutapahtumissa, mikä tekee jalkapallosta ja urheiluseuroista erityisen. Omien erityisesti juniorijäsenien, kumppanien ja muiden asiakkaiden ohella seuran sydän ja yhteisöllisyys perustuvat juuri tähän haluun tunnustaa väriä ja tuntea kuuluvansa samaan joukkueeseen. HJK käyttää paljon aikaa fanien kuuntelemiseen juuri näistä syistä, mutta viime viikkojen palautteen osalta osaamme myös nostaa käden pystyyn, että nyt olemme epäonnistuneet ymmärtämään ja viestimään tärkeistä asioista fanien kanssa.
Kysymys:
Miksi ei tullut millään tavalla kolmannen tähden mestaruustuotteita fanishoppiin? Milloin se useamman vuoden ajan puhuttu parannus ja uudistus fanishoppiin on tulossa?
HJK:
Olemassa olevaan kannattajatuotekauppaan on tulossa muutoksia tänä vuonna. Kerromme asiasta lisää piakkoin.
Kysymys:
Miksi kausikortteja ei laitettu myyntiin ennen joulua?
HJK:
Osittain lipunmyyntiuudistuksen takia, mutta olisimme voineet viestiä asiasta paremmin.
Kysymys:
Miksi lippukauppa lanseerattiin aivan keskeneräisenä?
HJK:
Uudistus oli tärkeä saada ulos mahdollisimman nopeasti. Jatkoa seuraa.
Kysymys:
Miksi kaikki Klubien Klubi -edut ovat hävinneet ja miksi niin heikko tiedottaminen siihen liittyen?
HJK:
Klubien Klubi -edut eivät häviä. Tiedotamme tästä lisää.
Kysymys:
Miksi pelaajaesittelyihin ei satsata enempää?
HJK:
Kiitos palautteesta. Pyrimme jatkossa kertomaan pelaajista paremmin.
Kysymys:
Miten aiotte luoda ja kehittää yhteisöllisyyttä seuran ja kannattajien välille pitkällä tähtäimellä ja jo korona-aikana?
HJK:
Vastaamalla viime aikoina esitettyihin toivomuksiin parhaamme mukaan ja olemalla kekseliäitä ja sitkeitä vaikeissa tilanteissa.
Kysymys:
Äänentoisto Boltilla on heikkoa, onko siihen tulossa parannusta?
HJK:
Bolt Arena ja sen infra ovat kaupungin omaisuutta, ja sen perusparannusohjelmassa äänentoisto ei ole vielä agendalla.
Kysymys:
Aivot sulaa välillä mainosten volyymitasoon kun taas kuulutukset ei kuulu mihinkään. Mainoksia pitää ajaa tietty, mutta voisko vähän seurata, missä pelitilanteessa laittaa sen jinglen pyörimään?
HJK:
Kiitos palautteesta, otetaan huomioon.
Kysymys:
Onko Päädyn kioskeille tulossa päivitystä ruoka/juomatarjontaan? Kuka siitä vastaa, nakkimukit ja 8€ bulkki on nähty.
HJK:
Palveluiden parantamista kartoitetaan.
Kysymys:
Kuulostaa järjettömältä, että HJK sai isännöitäväkseen Stadin derbyn jo alkukierroksille. Yritettiinkö ottelua saada myöhemmin kesälle, jolloin erittäin todnäk. yleisörajoitukset lievempiä? Voisiko vielä kysyä siirtoa? Koko sarjan imago kärsii kun lippulaivamatsi (lähes) tyhjille
HJK:
Otteluohjelma tai siihen siirrot eivät ole Klubin päätettävissä. Monien seurojen toiveesta ohjelman tekemiseen käytetään objektiivisia menetelmiä ja rajoitteita on ilmeisesti sen verran paljon, että yksittäiset toiveet harvoin onnistuvat.
Kysymys:
Mitä etuja aiotte tarjota Klubien klubilaisille ja kausikorttilaisille?
HJK:
Kerromme näistä pian lisää.
Kysymys:
Aiotteko kehittää kioskipalveluita?
HJK:
Palveluiden parantamista kartoitetaan.
Kysymys:
Milloin tulee päivä, kun Insta-storyt on muutakin kuin Bobin ja Seba Sorsan tarinoiden re-twiittailuja?
HJK:
Pyrimme kehittämään tätä jatkossa.
Kysymys:
Milloin Klubien klubilaiset taas muistetaan yhtään missään?
HJK:
Tulemme huomioimaan Klubien klubilaiset.
Kysymys:
Onko Pohjoispäädyn VIP-katsomo/parannushanke kuopattu? Mitä isommalle kuplahallille kuuluu, ilmeisesti kytköksissä Garden hankkeeseen joka ainakin etenee.
HJK:
Koronan ja sen tuoman tulevaisuuden näkymän puutteen vuoksi pohjoispääty -hanketta siirrettiin ja se arvioidaan uudelleen heti kun maailman tilanne ja näkymä helpottaa. Iso kuplahalli on tosiaan täysin kytköksissä Garden -hankkeeseen, mutta tällä hetkellä meidän omat suunnitelmat sen suhteen ovat jo pitkällä.
Kysymys:
Miksi näitä Q&A sessioita järjestetään vain kritiikin jälkeen (edellinen nähdäkseni floppivuonna 2019 elokuussa kun mestaruus menetetty)? Eikö avoimuuteen kuuluisi säännöllinen kanssakäyminen fanien ja yhteisön kanssa? Onko tällainen mahdollista järjestää?
HJK:
Joka vuosi on pidetty ”Kysy Joltain” -osioita, järjestetty fanipalavereita ja keskusteltuyhteisessä whatsapp-ryhmässä. Mielellämme otamme tämän formaatin käyttöön useammin ja tapaamme fanien kanssa säännöllisesti. Pannaanko heti koko vuodeksi ajat kalenteriin?
Kysymys:
Fanikamaa vois tuottaa enemmän. Onko mitään saumaa saada koronan jälkeen shoppia takaisin? Toi myös seuraa mukavasti lähelle kannattajia.
HJK:
Kyllä, tähän on suunnitelma.
Kysymys:
Miksi kausarikauppauudistuksesta viestittiin niin huonosti?
HJK:
Oli huonoa arviointikykyä olla viestimättä tästä tulevasta muutoksesta ja erityisesti sen aikataulusta.